Review: Hotel Restaurant De La Poste: Chez Cécile

Dit artikel kan je ook in het Nederlands lezen! Scroll naar beneden 🙂

Hi adventurers!

May you ever be near Autun in France I strongly advice you to go to Chez Cécile in La Grande Verriere (part of Hotel Restaurant de La Poste). Tonight we ate there and I just couldn’t sleep, because I was trying to find words to describe the amazing experience I endured.

 
As I write this my family and I are camping in France and yesterday we decided to eat out. So we asked the owner of the camping for advice and she suggested this little restaurant in the village “La Grande Verriere” . My brother made a reservation and today we went.

At 7 ‘o clock we arrived at this small restaurant in a hotel. The setting was quite simple but very colourfull. The tables had white paper cloths on them and there were glasses with different colors of serviettes and fresh flowers (not in a vase, just beautifully aranged on the end of the table, loved it!).
We sat down and had an aperative. Then one of the waiters (a superbly happy woman) came with the menu. It was a piece of chalkboard which had 2 menu’s written on it. One with a set started and main and one with which you could choose between 3 starters and 3 mains. I immediately thought of the fact that I had read somewhere that a restaurant better can have a small choice in dishes but which they can prepare excelently than execute many dishes poorly/ less excelently. We all made our choice and soon after the starters arrived.

I had Jambon Persillé: slices of ham pressed together with herby gelatin and a small salad on the side. The ham was so full of flavor and even the salad on the side was delicious! This promised to be a really good dinner.
The waiters kept checking really well (but not annoyingly obvious) whether we were ready and in an appropriate time the main course arrived. The plate looked quite simple with a few haricots vert with some garlic, a few pieces of artichoke, some potatoes and a beatiful piece of meat. When you prick your fork into a piece of meat to get hold of it (to cut it) and you realise you won’t need your knife anymore because it is so amazingly tender, you just know it is the real deal. The gravy served with it was so delicious my mother said the had to keep herself from no licking her plate. Luckily for us they served it with a few slices of baguette to get all of it :).

When we finished our main courses (according to my little brother: “The best meal I have ever had!”) the cheese board arrived. We all got a small empty plate so we could choose the cheeses from the big plate. Besides the “ordinary” French cheeses we also got two bowles: one with cremé and one with fromage blanc (the real deal). Wow! I absolutely love French cheeses and the fromage blanc, mixed with the creme and sugar ( as was explained was the sweet way of eating it) was so different from the fromage blanc we normally buy in the supermarket. The flavor can be much more destinguished as being cheese, which I really liked.

After the cheese board one of the waiters came to collect our plates and brought new ones, since (as he explained) in France it is cheese AND dessert, not OR. So then a big plate with different kinds of pies arrived: almond, chocolate, peach, banana, apple, pear and I probably forgot some. The waitress also brought a big basket with regular ice pops, a big bowl with plums in wine and “Giesmeelpudding” (my fathers favorite!). It was amazing.

The atmosphere in this restaurant is wonderful, the staff works superbly hard and they still are very friendly. They notice everything (my sister had a sunbeam directly on her eyes and they noticed, even though she was sitting with her back towards the staff) and will take very good care.  At the end of the evening the chef came by every table to ask whether we had any remarks on the food. The food to me was outstanding and I will defenitely try to go there again.

Above you can see the beautiful view from an archeologic site nearby: Bibracte.
I hope you liked to read this and I hope you have the chance to go there one day. Oh! I recommend to make a reservation, because they have room for about 50 people and the locals come to eat here too 😉

Hugs,

Me

Hôtel Restaurant de La Poste

Le Bourg

71990 La Grande Verrière

Nederlands

Hallo reizigers!

Mocht je ooit in de buurt van Autun in Frankrijk zijn, dan raad ik je aan om naar het restaurantje Chez Cécile in La Grande Verriere te gaan. Vanavond hebben wij hier gegeten en ik heb een hele tijd liggen woelen, omdat ik naar passende woorden bleef zoeken om deze geweldige avond te omschrijven.

Terwijl ik dit schrijf, lig ik in mijn tentje op een camping in Frankrijk. Mijn familie en ik zijn hier een weekje en we besloten gisteren om vandaag uit eten te gaan. Na wat navraag bij de eigenaresse van de camping, heeft mijn broertje in zijn beste Frans en Engels bij een klein restaurantje in het dorpje “La Grande Verrière” gereserveerd.

Rond 7u ‘s avonds kwamen we aan bij dit restaurantje op de begane grond van een hotel. Het zag er vrij simpel uit, maar ook heel erg vrolijk. De tafels waren bekleed met simpele witte papieren tafelkleden met daarop verse bloemen (niet in een vaas, maar zo op tafel: geweldig!) en glazen met servetten in allerlei kleuren.

We gingen zitten en al gauw werd ons wat te drinken aangeboden. Daarna kwam de enthousiaste serveerster met het menu: een krijtbord met 2 menu’s erop. Het ene menu bestond gewoon uit een voor- en hoofdgerecht en bij het tweede kon je kiezen uit 3 voor- en 3 hoofdgerechten. Terwijl de serveerster in haar beste Frans, Engels en zelfs wat Nederlands uitlegde wat alles inhield, dacht ik aan dat ik ergens gelezen had dat een restaurant beter een kleine kaart kan hebben met geweldige gerechten dan een hele uitgebreide kaart met medium bereide gerechten. Iedereen had gekozen en al snel kwamen de voorgerechten…

Als voorgerecht had ik Jambon Persillé: stukken ham, samengehouden door een kruidige gelei met een kleine salade erbij. De ham was zo vol smaak en zelf de salade (met de perfecte hoeveelheid dressing) was lekker! Dit beloofde een mooie avond te worden.

De serveerders (het waren er slechts twee) hielden goed, maar onopvallend in de gaten wanneer je klaar was en of bijvoorbeeld het stokbrood bijgevuld moest worden. Binnen no time (maar wel lang genoeg om het voorgerecht een beetje te laten zakken) stond het hoofdgerecht voor onze neus. Het bord zag er vrij simpel uit: een paar boontje met knoflook, stukjes artisjok, een paar aardappeltjes en een mooi stukje vlees. Ik prikte met mijn vork in het vlees (om het vast te houden zodat ik kon snijden), maar ik merkte dat ik mijn mes eigenlijk al niet meer nodig had, zo mals was het. Om nog maar niet te beginnen over de jus die erbij zat. Kortgezegd: Mijn moeder zei dat ze zich moest inhouden om haar bord niet af te likken. Gelukkig (voor ons) kregen we wederom stokbrood. 😉

Toen we klaar waren met het hoofdgerecht (volgens mij jongste broertje: “Het lekkerste eten wat ik ooit heb gehad!”) kwam het “kaasplankje”. Nou, het was echt een flink bord met grofweg 10 verschillende Franse kaasjes. Daarnaast kregen we ook twee kommen: 1 met crème en 1 met de echte Fromage Blanc. Wow! Die Fromage Blanc met crème en suiker (zoals geinstrueerd) was echt super lekker. Je proeft veel meer het kazige aspect, heel bijzonder.

Na de kaasplank werden onze bordjes afgeruimd en werden er nieuwe gebracht, want (zoals de serveerder vertelde) in Frankrijk is het kaas EN toetje, niet OF. Dus hij kwam aanlopen met een plank met een aantal taartjes: amandel, chocolade, perzik, banaan, appel, peer en waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar. Daarnaast kregen we een grote kom met pruimen in wijn, een mandje met ijsjes op een stokje en een bak met Griesmeelpudding, mijn vaders favoriet. Het was echt geweldig.

De sfeer in dit restaurantje is fantastisch, de medewerkers werken hun longer uit hun lijf maar met een glimlach op hun gezicht en een uitzonderlijke vrolijkheid. Ze zien alles (mijn zusje werd verblind door de zon, maar ondanks dat ze met haar rug naar de serveerders zat, zagen ze het en losten ze het op) en ze zorgen goed voor je. Aan het eind van de avond ging de chef zelfs alle tafeltjes langs om te vragen of alles naar wens was geweest. Het eten was echt om van te dromen en ik ga zeker proberen om hier nog een keer terug te komen!

Deze foto heb ik gemaakt bij Bibracte: een plek waar ze echt mooie opgravingen hebben en een prachtig museum!

Ik hoop dat je het leuk vond om een keer wat anders te lezen hier en ik hoop ook dat je de kans hebt om een keer bij dit restaurantje te eten. Oh! Ik raad wel aan om te reserveren, ze hebben maar plek voor een man of 50 en de lokale mensen komen hier ook :).

Knuffel,

Miek

Hôtel Restaurant de La Poste

Le Bourg

71990 La Grande Verrière

Leave a Reply

